IJsland
december 2011
Als ik op IJsland aankom is het duidelijk dat het sneeuwt, de sneeuwschuivers staan al te wachten tot de landingsbaan weer vrij gemaakt kan worden. Het is een klein vliegveld en ik heb geen enkel probleem om de autoverhuur te vinden. Helaas heeft hij geen reservering op mijn naam liggen, maar op basis van mijn voucher levert dit nauwelijks oponthoud op. Er is nog wel enige verwarring omdat er een paar dagen eerder een auto is gehuurd door iemand met bijna dezelfde naam. Er zijn direct twee auto's beschikbaar, een polo of een swift 4x4. Ik krijg de Suzuki Swift 4x4 mee. Omdat het maar een klein vliegveld is wordt de auto niet gehaald maar wordt aangegeven waar deze ongeveer op de parkeerplaats staat. Het is niet meer dan 100 meter lopen. De auto zit onder de sneeuw. Als ik bij de tweede rotonde na het vliegveld kom staat er een sneeuwscooter te wachten om de weg over te steken. De weg is alles behalve schoon en er wordt redelijk rustig gereden door al het verkeer. Lastiger is het om de borden langs de kant van de weg te lezen omdat deze ook vol zitten met aangewaaide sneeuw. Mijn hotel is zo gevonden. Grappig is dat er in de zijstraat waar het hotel staat twee parkeermeters staan, de rest is vrij parkeren. Ik zit een klein stukje lopen uit het centrum, een van de dingen die mij opvallen in het centrum van Reykjavik zijn de muurschilderingen/graffiti (zie enkele voorbeelden). Na een dag Rekjavik, rij ik in het donker de stad uit, vooral in het begin is het erg wennen omdat veel richting borden pas op het laatste moment staan. Zodra je Reykjavik uit bent is er vrijwel geen verkeer meer. In elk geval hoef ik me geen zorgen te maken over de wegcondities, er ligt in elk geval sneeuw op de rijbaan. Sneeuwschuivers doen doorlopend pogingen om de weg weer schoon te houden. Ondanks hun zwaailichten zijn ze amper te zien, dankzij de aan de achterkant opgebouwde sneeuwlaag als ze je tegemoet komen zijn ze wel goed herkenbaar door het sneeuwgordijn dat ze opwerpen. Ik
rij de
zuidelijke
ringweg
richting
Vik, als ik
ter hoogte
van de
Skogarfoss
ben is de
weg bedekt
met een laag
ijs. Hoewel
je hier
redelijk
goed over
kan rijden
kost het me
op enig
moment toch
wat moeite
om de auto
op de weg te
houden. Als
ik ever
later stop
begrijp ik
waarom.
Zonder me
vast te
houden aan
de auto zelf
kan ik amper
blijven
staan of
lopen.
Ondertussen
scheurt de lokale
bevolking je
moeiteloos
voorbij
schijnbaar
zonder
problemen.
Ze rijden
waarschijnlijk
met
spikes. Doorrijdend langs Vik verlaat ik de ijsplaat om deze in te ruilen voor een zwaar besneeuwde weg. Er valt ook sprake van zware sneeuwval. Op een stuk van nog geen twintig kilometer heb ik dus achtereenvolgens zon, regen en sneeuw gehad en een temperatuurverschil van zo'n elf graden. In de buurt van Nupstaðir kom ik er achter dat deze gesloten is, iets wat mij vreemd voor komt als ik uit mijn herinneringen put. Er staat een groot hek voor de ingang van het parkeer terrein. Ik vermoed dat het particulier bezit is en allen zomers vrij toegankelijk is. Jammer. Door de zware sneeuwval zie ik de zin niet om door te rijden richting Skatafel. Hier had ik een wandeling willen maken richting een van de watervallen, door de omstandigheden lijkt dit me niet erg zinvol. Ik heb me er wel iets op verkeken hoe zwaar de omstandigheden zijn om te rijden en toch wel hoe beperkt het daglicht is, het grootste deel van de dag rij ik in het donker. Ondanks dat het volle maan is, is het 's nachts vaak geheel of gedeeltelijk bewolkt en echt goed donker. Te weinig zicht om veel plezier te beleven aan een wandeling. Omdat het me niet lukt om een hotel te vinden (het is heel dun bevolkt) slaap ik op de veranda bij het toiletgebouw van een camping. De camping zelf is gesloten en door de bevroren ondergrond besluit ik om maar geen tent op te zetten, maar de toiletten zijn nog steeds verlicht en binnen is er zelfs nog stromend water. Ik
ga verder
naar Geysir
en Gulfoss,
hier ben ik
inmiddels
twee keer
geweest maar
het blijft
de moeite om
te zien en
de
omstandigheden
zijn elke
keer weer
anders.
Omdat van de
ene naar de
andere plaats
rijden hier
vrij veel
tijd kost besluit ik
bij hotel
Geysir te
overnachten.
Ik krijg een
van de
bungalows
die op het
terrein
staan, het
gebruik van
het buiten
zwembad
(gevuld uit
de
geothermische
bronnen en
hot tubs)
zijn hierbij
ingesloten
maar het
restaurant
is gesloten.
Ik ben dus
aangewezen
op de
benzinepomp
annex
souvenir/kledingshop
waarbij ik
er ook op
moet letten
dat deze om
zes uur
sluit. De
volgende
stop is Þingvellir,
hier ben ik
helemaal
alleen.
Alleen zodra
ik mijn auto
parkeer
komen er
twee auto's
langs die
ook dezelfde
parkeerplaats
op rijden,
de auto
parkeren,
uitstappen,
weer
instappen en
vervolgens
weer
wegrijden.
De parkeerplaats
ligt op zo'n
punt dat je
er wel
bewust naar
toe moet
zijn
gereden. Mijn laatste dag wil ik eigenlijk een aantal plaatsen bezoeken op Reykjanes. Van mijn fietstocht een paar jaar geleden kon ik mij herinneren dat hier een aantal mooie kleine kerkjes lagen (in elk geval een), er nog een stuk is waar de scheiding van de continenten zichtbaar is en een geothermisch gebied ligt. Hoe verder ik van Reykjavik kom, hoe meer sneeuw er ligt. Bij de afslag naar Grindavik zijn er een paar shovels bezig om de afslag, rotonde en weg berijdbaar te maken. De aflag zelf is bijna niet te vinden. In Grindavik ligt er zoveel sneeuw dat het niet echt verantwoord is om de onverharde kustweg te rijden. Bovendien zou ik deze eerst nog moeten zien te vinden. De kortste weg vanaf Reykjavik die ik had kunnen nemen is al afgesloten en waarschijnlijk voorlopig niet meer te berijden voor een gewone personen auto. Als alternatief besluit ik maar om naar de Blue Lagoon te gaan die vlak bij Grindavik ligt. Ook hier zijn ze volop bezig om sneeuw te ruimen, het is in elk geval niet druk op de parkeerplaats staan er slecht een auto als ik aankom, als ik weg ga zijn daar niet meer dan vijf bijgekomen. De laatste uren van mijn verblijf breng ik weer door in een bijzonder zonnig Reykjavik. Als ik 's ochtends vroeg naar het vliegveld rij, wordt er weer hard gewerkt aan het sneeuwvrij maken van de rijbanen.
|
Foto's |
Kaarten
|
Links |
Tabel zonsopgang/zonsondergang in
december |
bron: www.timeanddate.com |
|
Het weer
|
|