|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Japan / Kyushu |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Het blijft een vreemde gewaarwording. Zelfs op het
vliegveld zijn de toiletbrillen verwarmd en is er een bedieningspaneel
aanwezig voor alle functies van het toilet.
Eigenlijk was ik van plan om de bus of metro naar het Hakata station te nemen en dan vervolgens het laatste stukje naar mijn hotel te lopen. Mijn fiets blijft echter toch een onhandig pak om mee te lopen slepen en ik zet op het vliegveld alles weer in elkaar. Uit mijn herinnerings was het station niet zo heel erg ver. Dit blijkt te kloppen en zonder al te veel moeite vind ik de juiste straat. Na een dagje in Fukuoka stap ik op de fiets. Heel
even was ik vergeten hoe het is om in Japan te fietsen. Het schiet niet heel erg op, maar voor ik het weet
sta ik voor het kasteel van Karatsu. Omdat het nog erg vroet is besluit ik
om toch maar door te rijden, Imari is tenslotte niet heel erg ver. Jammer
genoeg liggen hier wel een paar heuvels tussen, niet heel erg hoog maar ik
sta met mijn voeten in de Straat van Korea (denk ik). Na Imari wordt het
nog erger, het blijft allemaal veel lager maar ik heb sinds Karatsu een
behootlijke harde tegenwind. Meteen in Imari begin je licht te klimmen,
maar het kost moeite om niet achteruit geblazen te worden. Nagasaki is vooral groot of in elk geval lang gerekt. Aan de overkant van de baai wordt de ruimte vooral ingenomen door de Mitsubishi Heavy Indurstries (de reden dat hier de tweede A-bom ooit is neergegooid). Nagasaki is ook de plaats waar de Nederlanders als eerste zich mochten vestigen om als enige westerse mogendheid te handelen met de Japanners. Je kan het voormalige eiland bezoeken, het leukste zijn echter de Japanse schoolmeisjes die ter plekke een kimono huren en vervolgens gierend van de lach elkaar of zichzelf fotograveren. Vanaf
Nagasaki fiets ik een heuvel over en neem ik de veerboot naar Amasuka,
hoewel de haven anders doet vermoeden is dit alleen een snelle boot voor
voetgangers, auto's moeten naar een andere veerhaven. Helaas is de eerste
van de dagelijkse vier al weg en moet ik wachten tot deze heen en weer is
gevaren. Aan de actie van een vissersboot die we onderweg tegenkomen maak
ik op dat de bemanning ook een andere taak heeft dan alleen een
veerdienst. Vol gas en met een zwart rookgordijn achter zich draait de
visser even snel zijn boot om vervolgens weer rustig verder te dobberen,
het kan natuurlijk normaal zijn maar hij werd nog geruime tijd door de
verrekijker nagekeken. Aan het einde van de middag kom ik aan bij de
veerdienst aan de andere kant van het eiland en vind ik een hotel dicht
bij de haven, het dorp is verder dicht en uitgestorven. Waarschijnlijk zal
dit zomers heel ander zijn. Het hotel is behoorlijk gedateerd en past bij
de leeftijd van de zeer aardige eigenaar, 's ochtends krijg ik van hem
broodjes mee voor onderweg. Na een dag Kagoshima ga ik verder.
Het begint zwaar bewolkt maar met een hele aangename temperatuur, maar na
precies twintig kilometer begint het te regenen. In de paar minuten dat ik
me omdraai en een convenience store binnen loop en ik afreken bij de kassa
is de buitenwereld omgetoverd in een egaal grijs regengordijn, een beeld
dat de rest van de dag niet meer veranderd. Omdat ik geen zin heb om
eindeloos in de regen te blijven rijden pas ik mijn route aan, ik schakel
de navigatie uit en neem de korste weg naar Miyazaki. Mijn bedachte route
ging vie de uiterste zuidpunt en zou met de weersverwachting een extra
zestig kilometer in de regen inhouden. Uiteindelijk blijkt de
voorspellling niet geheel te kloppen en wordt het weer gedurende de tweede
dag van deze etappe steeds beter en lig ik op enig moment vlak buiten
Miyazaki in een grasveld naar de blauwe lucht te kijken. Als ik Nobeoka verlaat wordt het
ineens heel rustig (tenmiste na de grote kinderspeeltuin, waar de
kleintjes al niet meer te houden zijn bij de aanblik van de glijbaan, de
ouders kunnen ze nog net in toom houden om de weg over te steken maar
daarna is er geen houden aan). Langzaam maar zeker neemt de hoeveelheid
verkeer af en worden de wegen smaller tot ik uiteindelijk via een
eenbaansweg richting de provinciegrens klim (er zijn ook makkelijker
toegangelijke wegen). Als ik weer beneden ben kan ik kilometers lang langs
de oevers van de baaien rijden. Aan iedere baai ligt een ander dorpje en
de heuvelruggen worden doorkruist met tunnels. Het zijn er heel wat. Als
laatste mag ik opnieuw een heuvel/bergrug over, als ik op enig moment
omhoog kijk zie ik ergens tussen de bomen door nog een stukje vangrails.
De moed zinkt me enigzins in de sandalen, op dat moment heb ik al bijna
200 meter vanaf zeeniveau omhoog gefietst, maar al snel duikt de ingang
van de tunnel op. Waarbij ik me vervolgens afvraag hoe je dan wel niet op
de oude weg komt. Gelukkig zie ik geen afslag. Als
ik op mijn derde regendag van de vakantie richting Oita en Beppu rij wordt
ik aangehouden door een geparkeerde auto, blijkbaar maak ik zo'n
verregende indruk dat ik spontaan een aantal grapefruits van het echtpaar
kado krijg. volledig doorweekt rij ik door Oita om uiteindelijk in Beppu
een hotel te zoeken. Ergens voel ik me wel een beetje ongemakkelijk als ik
in een hotel bij de receptie sta, terwijl het water in stromen uit mijn
teddybeer komt (een beetje overdreven ik heb hem vooraf uitgeknepen). Vanuit Beppu ga ik
door richting Usa,. Het verhaal gaat dat vlak na de tweede wereldoorlog,
toen made in Japan niet bepaald een aanbeveling was, Japanse bedrijven
hier een kantoor vestigden zodat ze naar waarheid made in USA konden
vermelden.. Tegenwoordig is het een middelgrote stad die vooral bekend
staat om de aanwezige Shinto Shrine en een aantal andere tempels in de
omgeving. Uiteindelijk
wordt het een lange klim via een meer (waarna de klim weer vrolijk verder
gaat) over mijn hoogste pas van deze vakantie. Er is heel weinig verkeer.
Na de pas is het voornamelijk afdalen via een rivierdal tot Hita en de dag
daarna ben ik inees de bergen uit en rij ik relatief vlak naar Dazaifu.
Het is te merken dat het zaterdag is, er is heel veel verkeer op de weg en
het enige hotel in de stad zit vol. De dame van de VVV gaat echter voor me
opzoek naar een ander hotel dat relatief dicht in de buurt ligt. Met enige
moeite lukt het haar. Vanuit Dazaifu is het nog slechts enkele kilometers naar Fukuoka en be:eindig is mijn rondje Kyushu. Misschien had ik de ronde beter andrsom kunnen rijden, nu heb ik bijna de hele weg een harde tegenwind gehad met een paar hele mooie stukken om te rijden en waarschijnlijk een paar net zo mooie die ik heb gemist. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Foto's
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Route
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|