Zuid Korea
april - mei 2012
Met een half uurtje vertraging vertrek ik van Schiphol. Helaas zit het niet echt mee, na een tijdje in de wacht te hebben gestaan voor Helsinki moeten we uitwijken naar Estland in verband met een motorstoring bij een Turks toestel. Mijn vlucht naar Seoul is net vertrokken als we aankomen. De transferbalie heeft het inmiddels erg druk en ik krijg een alternatief om via Hong Kong te vliegen (de vlucht van de volgende dag zat al vol). Uiteindelijk sta ik veertien uur later dan gepland in Seoul, nog net op tijd voor de laatste bus richting het centrum. Helaas maar echt lekker weer is het toch niet. De eigenaar van het guesthouse waar ik had gereserveerd had me als richtpunt een ander guesthouse opgegeven dat makkelijker te vinden zou zijn en waar hij me ophaalde. Ik heb de indruk dat hij in een pand een aantal een kamer appartementen heeft die hij als "hotel"kamers verhuurd.. In de stromende regen bezoek ik de Changgyeonggung en een dag later in de mist de Gyeongbokgung. Bij de tweede is het enorm druk, vooral met lagere schoolleerlingen die met busladingen tegelijk worden aangevoerd. Bij regen is een paraplu hier verplicht. Het gaat zelfs zo ver dat een dame die een etensstalletje runt mij een paraplu aanbied, ik heb er op dat moment een in mijn jaszak zitten.
Eindelijk schijnt de zon, het is wel meteen goed warm. Op mijn richting gevoel rij ik Seoul uit, alle toeriistenkaarten geven namelijk de buitenwijken niet aan en op de gewone kaart heb je weer geen gedetailleerd overzicht. Het zuiden van Seoul is af en toe best heuelachtig en regelmatig veel steiler dan waar ik zin heb. Ook is het heel druk en hebben stoplichten en voorsorteren hier een hele andere betekenis dan ik gewend ben. Het is wel de bedoeling dat ik op de stoep rij, maar als ik heel eerlijk ben is dat ook niet altijd alles. Meestal rij ik dus gewoon waar het mij het beste uitkomt. Heel inspirerend is het stuk Seoul uit niet, het is vooral druk en rij je alsnog op een zesbaansweg (de maximum snelheid ligt niet al te hoog) en op een enkel stuk ben je als fietser niet gewenst. Wel staat er heel veel bloesems langs de kant van de weg, maar veelal is het een aaneenschakeling van miljoenen steden. De stoplichten werken ook niet mee, als ik na nog geen zestig kilometer op mijn bestemming aankom blijkt het dat ik in totaal ruim een uur heb staan wachten voor verkeerslichten.
Zoals voorspeld begint het in de loop
van de nacht te regenen en houdt het dit de hele dag vol. Als ik 's
avonds een nieuwsuitzending zie blijkt het door het hele land heen een
zware storm te zijn geweest.. Een guesthouse vinden is hier niet altijd
even makkelijk, love motels te over (dit blijkt dus de normale manier
voor overnachtingen te zijn, waarschijnlijk ergens tussen de herberg en
het bussiness hotel in en makkelijker te vinden). Uiteindelijk vindt ik een kamer tegenover het station, ik
moet zelf wel eerst de lamp in de badkamer vervangen en zie dat de
eigenaresse nog iets staat te rommelen met een afstandsbediening. Later
blijkt dat van de elektrische deken te zijn, die ze vast op vol had
gezet. Het klaart weer op en er begint ook meer landbouw te komen. Korea
is een stuk aantrekkelijker om door heen te fietsen als je niet door
allerlei buitenwijken van steden rijdt, hoewel de plaatsen die ik nu
passeer ook niet echt klein te noemen zijn. Slechts af en toe staat er langs de weg een bord met hierop de afstanden tot een plaats, als ik vanuit Chonju op weg naar een nationaal park ben kom ik op een moment een bord tegen dat de ingang van het park nog vijftig kilometer rijden wordt. Plus de afstand die ik al heb gereden wordt dat toch wel erg veel voor een dag en pas ik mijn plannen aan en fiets ik een rondje en bezoek ik de oude vesting muren van de stad. Als ik de laatste kilometers terug rij kom ik door een tweetal tunnels en een vrij nieuw ogende weg en kom ik er achter dat ik toch wel wat hoogtemeters heb gemaakt. Onderweg kwam ik langs een art-gallery, hoewel ik in de - buiten - tentoongestelde kunst toch voornamelijk gebroken en gestapelde stenen kruiken zag. De kunstenaar zelf is ook nog aan het werk, zo te zien een houten beeld aan het maken aan de hand van een plaatje uit een boek.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zondagmiddag loop ik rond in de "oude" binnenstad van Jeonju. Volgens opgave kent dit de grootste concentratie van traditionele Koreaanse huizen in het hele land. Dit is dus hetzelfde als heel veel weekeinde vierende Koreanen doen, de meeste huizen zijn omgebouwd horeca gelegenheden of winkels en in de rest van de stad is er bijna niemand te vinden. Ter hoogte van Jeonguep krijg ik een aangename verassing. De weg die ik al voor een groot deel volg vanaf Seoul wordt ineens tweebaans (ik heb dezelfde weg nu gezien van tweebaans tot vier keer twee rijstroken) en moet ik weer gewoon over een pas fietsen in plaats van door een tunnel. Dit is het eerste stuk dat ik de weg in zijn oude glorie kan meemaken helaas gaat dit niet lang meer duren. Het grootste deel van de dertig kilometer is de nieuwe weg al klaar, de tunnels zijn al geboord en alleen de ruggen moeten nog worden afgebouwd. nog even en dit mooie fietsstuk is ook verloren gegaan aan de vooruitgang. Het - voorlopig - laatste stuk op het vaste land rij ik opnieuw in de regen, binnen zes kilometer ben ik volledig doorweekt, de volgende ochtend wacht mij de veerboot. Helaas mag ik mijn fiets niet op het autodek neerzetten maar moet ik deze de passagierstrap mee opnemen. De economy class bestaat hier uit grote "kamers" voor een man of 25 waar je gewoon op de grond moet gaan zitten (of liggen). Mijn fiets heeft ook nier nog wel wat voordelen, voor de boot heeft aangelegd wordt ik al uit de "rij"wachtenden voor ontscheping gehaald en vast voorbij de "portier"geleid. Nog voor de rest van de passagiers van boord mogen ben ik de haven al uitgefietst. Het is hier inmiddels gelukkig wel droog. De haven is gelukkig vrij dicht bij het centrum en voor ik het weet heb ik een hotel gevonden. Ze kijken me wel wat vreemd aan als ik vraag naar een plaats waar ik mijn fiets kan stallen, het enige waar ze mee aankomen zijn de fietsenrekken op de hoek. Nu kan ik dat hier wel doen, ondanks dat dit de grootste plaats op het eiland is terwijl ze in de kleinste plaatsjes heel veel moeite doen om je fiets ergens zo veilig mogelijk binnen te zetten. Het zal wel iets te maken hebben met de betrokkenheid van het personeel, hier is dat allemaal ingehuurd en elders tref je waarschijnlijk de eigenaar zelf of zijn familie. Ik begin het systeem van pinnen ook te begrijpen, je moet echt een pin-automaat hebben met een global ATM sticker erop. Zelfs met een sticker bij de entree wil het niet zeggen dat je bij iedere machine geld krijgt. Het mooiste van Jeju is de Drakenhoofd rots, als je weet wat heet voorstelt kan je er met veel fantasie een drakenhoofd in herkennen. Voor de Koreanen is dit een enorme attractie. Het leukste eraan is te zien hoe de Koreanen reageren. Om de hoek onder een zeil worden zeevruchten verkocht. Ze worden schoon gemaakt, in stukken gesneden en met sojasaus gegeten. Ondertussen komen de vliegtuigen vlak boven je hoofd aan, ze vliegen voor het grootste deel aan over de Chinese zee en komen maar een klein stukje boven de stad. Ik
rij verder - met onderbreking van een lekke band - via de kustwegen.
De staan netjes aangeven op borden op de hoofdweg en zijn makkelijk te
vinden. Er zijn slechts een paar stranden, het grootste deel van de
kust bestaat uit lava. Het
laatste stuk van mijn rondje Jeju gaat ook langs de kustlijn, maar zodra
ik in de buurt van Jeju-Si kom veranderd de omgeving in die gebruikelijk
is in de buurt van een grote stad met bijbehorende haven. De ferry
terminal is nog volledig verlaten en ik besluit nog een nacht hier te
blijven. het is zaterdag en volledige Koreaanse families hebben zich
verzameld bij de boulevard. De kinderen spelen en fietsen en de ouders
zitten vol aandacht hun mobiele telefoons te bestuderen. 'S avonds krijg ik tot mijn verbazing een kamergenoot, volgens mij had ik een kamer geboekt voor mijzelf en geen dormatory. Op basis van het tijdstip zou de hotelstaf al weg zijn (denk ik) en er staan toch twee bedden. De volgende dag is het vooral wachten tot de veerboot aan het einde van de middag vertrekt. Dat doe ik gedeeltelijk met espresso en gedeeltelijk weer in de buurt van de zee promenade. Op de boot is het erg gezellig, het is wel druk omdat veel groepen vanavond terug gaan, als ik wat foto's bijwerk voor mijn site wil iedereen ze zien en een man wil graag zijn eigen foto's op scherm bekijken (ik snap niet dat hij met zijn apparatuur slechts een 4Gb geheugenkaartje bij zich heeft hij en zijn vrienden zijn duidelijk naar Jeju gegaan om te fotograferen). Met het grootste gemak vind ik mijn hotel van een paar dagen geleden terug om er achter te komen dat de kamers nog steeds zo warm zijn. Mokpo ziet op de fiets in het zonnetje toch heel anders uit dan in de stromende regen. Het eerste stuk begint weer als een te brede snelweg, na verloop van tijd gaat deze toch weer over in de weg die ik graag wil zien. Dat betekent ook weer dat je over de berg heen moet in plaats van er onderdoor. De tunnels zelf zijn nog niet eens zo erg om door heen te fietsen (afgezien van het geluid) maar ik ben niet de enige die hier zonder licht rijdt, er is bijna geen Koreaan die bij het binnenrijden van een tunnel zijn licht aan zal doen. Ze halen overigens wel ruim in.
Direct na Namwon krijg ik de voordelen van de weg te zien en mag ik een pas over. Op grote stukken is het duidelijk herkenbaar aan de geuren wat er wordt verbouwd, veel is afgedekt met plastic of een zwaardere soort doek. Zo rijdt ik kilometers door aardbeienvelden waar een duidelijke geur omheen hangt van aardbeien jam, anderzijds rijk ik ook lang eendenhouders. Deze zijn goed herkenbaar door hun gensater, het aroma dat er omheen hangt is niet te omschrijven In mijn "planning" had ik rekening gehouden met een dag in Daegu, alleen op het moment dat ik door de stad heen fiets vind ik het er niet erg aantrekkelijk en uitnodigend uitzien, ik vermoed dat de massaliteit van deze stad wat teveel is. Met enige moeite vind ik een hotel (er zijn er meer dan genoeg) en neem degene die er het minst verlopen uitziet van het rijtje. Deze heeft zijn beste tijd lang geleden gehad en dat geld ook voor de schoonmaakbeurt van het tapijt in de gang, gelukkig hebben ze er voor de sfeer gedempt licht zodat dit niet erg opvalt. De kamer zelf is wel netjes, maar het meubilair heeft ook betere dagen gekend en de wastafel in de badkamer is al verdwenen. Misschien is het dat dit daarom de enige kamer in het hotel is die bestemd is voor een persoon, ik heb zelfs geen condoomautomaat in de hal hangen die ik door geopende deuren van andere kamers wel zie. Van de rit vanaf Daegu
blijft het me vooral bij dat het heel erg koud was, ik moet mijn
toevlucht zoeken tot alle warme fietskleding die ik bij me heb (wat zich
overigens beperkt tot arm- en beenstukken). Meteen na aankomst zoek ik
een comfortabel hotel. De volgende twee dagen breng ik door met het bezoeken van tempels, grafheuvels en een museum. Direct buiten Gyeongju is de route
enig zins verwarrend, op de weg staat een bord "verboden voor
fietsers", als ik nog een stuk over de stoep verder rijdt houdt
deze ook gewoon op. Aan de overkant zie ik ineens een aanduiding voor
een fietspad, een paar kilometer verdrop houdt deze ook spontaan op. Ik
vervolg mijn weg in de richting die in elk geval niet terug de stad in
leidt, ondertussen rij ik op een weg waarvan ik geen flauw benul heb
waar deze naar toe gaat. De enige richtingborden die er staan verwijzen
naar plaatsen waar ik in elk geval niet heen wil. Dit gebruik ik maar om
mijn richting te bepalen, het blijkt een goede ingeving te zijn want
kilometers later kruis ik een snelweg en vervolgens de volgende. Helaas
zijn beide aangeduid als snelweg en dus niet toegankelijk voor motoren.
Bij de tweede heb ik echt geen enkel idee hoe ik er om heen zou moeten
rijden. Ik rij wat rondjes door het plaatsje en kom vervolgens bij een
andere oprit waar het verbod niet voor geldt. Ik gok erop dat het verbod
alleen geldt voor de snelweg waar de door mij gekozen weg een paar
kilometer mee samenvalt. Strikt genomen is het alleen een verbodsbord
voor motoren en zie ik geen enkele aanwijzing dat dit ook voor fietsers
geldt, als iemand er überhaupt aan heeft gedacht dat je daar zou willen
of kunnen fietsen. Ik rij nu parallel langs de kust maar vaak toch niets iets teveel van de zee af, er zijn ook alleen zijwegen die naar vissersplaatsjes leiden en daar doodlopen. Pas na Ulji is er een echte parallelweg, alleen loopt deze vlak langs de snelweg. Dit is in elk geval rustiger voor zover het aantal auto's betreft. Ook de parallelweg loopt af en toe dood, om geen verwarring te laten ontstaan met betrekking tot de richting staat in de buurt van opritten vaak alleen een bord met de richting op de hoofdweg. Je moet dan terug om te zoeken waar je de juiste afslag kunt vinden. In de
omgeving kom je steeds meer militairen tegen en grote stukken van de
stranden zijn afgezet met een hek en overal staan lampen om het strand
's nachts te verlichten, het is duidelijk dat je hier in de buurt van de
grens komt. Vanuit Sokcho ga ik richting de hoogste pas van deze trip, ik hoop dat het een beetje duidelijk is aangegeven zodat ik niet de tunnel in verdwijn (gelukkig en toltunnel en verboden voor fietsers). Op goed geluk neem ik de parallelweg en blijk goed te hebben gegokt, het is wel warm maar met een stevige tegenwind is de klim goed te doen (max 15%)). nog niet niet met een staande ovatie wordt ik boven ontvangen. Vanaf hier is het voornamelijk afdalen tot mijn volgende overnachtingspunt, met een uitzondering, een voor mij verboden tunnel. Ik volg de richting van de tunnel, maar kom er na twee kilometer (bergop) achter dat dit een doodlopende weg is
Als ik 's ochtends
bij de "6" aankom om de laatste kilometers richting Seoul te
fietsen, zie ik opnieuw een fietspad. Het ziet er uit alsof het de goede
kant op gaat en ik besluit de gok te wagen. Het blijkt een goede gok te
zijn, volgen de aanduidingen op de weg zou ik dit fietspad ruim 25
kilometer kunnen volgen en zou het nog een ruim 100 kilometer de andere
kant op gaan.. Een groot deel is aangelegd op een oude spoorbaan,
waardoor de rit vrij vlak is en er regelmatig tunnels zijn geboord. Het
fietspad houdt niet op maar volgt de rivier tot ik bij mijn afslag in
Seoul ben. Dit is iets dat ik op de heenweg had moeten weten, in iedere
plaats heb je wel fietspaden in de rivierbedding maar deze zijn over het
algemeen maar een paar kilometer lang en dienen voor de locale
recreatie.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
* lekke band | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ik heb echt geen rondje op mijn waterfiets gereden, maar Jeju-Do is op deze schaal helaas niet zichtbaar als eiland. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Foto's | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kaarten
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Links
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Het weer
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||